Terwijl Harderwijk nog steeds droomt van een intercityverbinding met Amersfoort, is het treinverkeer tussen Amersfoort en Zwolle steeds drukker geworden. Hier heeft ook Ermelo heel veel last van, lange wachttijden voor de drie bestaande overgangen.
Een sterk toeristisch product; een vitaal buitengebied; optimale economische infrastructuur en een klimaat neutrale regio.Het college heeft het conceptagenda akkoord bevonden waarin vier doelen op langere termijn worden nagestreefd.
Daarnaast streeft de gemeente twee doelen na. Ten eerste een onderzoek naar de haalbaarheid van een ‘tunnelbak’ voor het spoor en ten tweede te onderzoeken welke partners er gevonden kunnen worden om, naast gemeente en provincie, ook bijvoorbeeld bedrijven en instellingen te interesseren voor een goede bereikbaarheid in Ermelo.
“We hebben als college veel variantstudies over een spoortunnel bekeken en ondervonden dat ze niet uitvoerbaar waren. Daarbij levert de Telgterweg het grootste probleem op doordat het grote transportriool parallel, vlak langs de spoorlijn loopt. Hierdoor is daar geen spoortunnel mogelijk ondanks de wens van de raad."Wethouder Wouter Vogelsang heeft de haalbaarheid van een tunnelbak toegelicht.
Bij verdere intensivering van het spoorgebruik, er rijden nu al zo’n 8 treinen per uur, zoals een extra trein of de intercitywens van Harderwijk, levert Ermelo alleen nog meer overlast op.Een ander onderzoek naar een spoorwegtunnel bij de Horsterweg aan te leggen is door het hellingsvlak niet mogelijk.
Op het moment is met name de wijk west, door de vaak gesloten overweg, geregeld slecht bereikbaar. "Willen we dit in de toekomst voorkomen, dan moeten we er toch een oplossing voor vinden. Zodoende zijn we uitgekomen om zowel ProRail alsmede Provincie Gelderland te vragen waarom er geen onderzoek naar de haalbaarheid van een tunnelbak wordt gedaan."
Met een open structuur is dat makkelijk in te passen. "We laten het zakken zodat de bak bij de Telgterweg al beneden het maaiveld ligt en bij het station weer omhoog komt."Geen tunnel onder het spoor, maar het spoor laten zakken.
Volgens de wethouder is het concept heel reëel. "Anders zouden we er niet eens aan beginnen. De gemeente kan het niet alleen financieren en daarom betrekken we ook het Rijk, provincie en ProRail er bij."
Met deze oplossing zou het betekenen dat de drie bestaande overgangen verdwijnen en fietsers veilig over kunnen steken. "Dit is wat ProRail en de provincie ook graag zien. Daarmee hebben we al twee mogelijke medestanders."
Voordat het gerealiseerd kan worden duurt het overigens nog tien tot vijftien jaar.