Afgelopen woensdag ontvingen inwoners van Ermelo, Harderwijk en Zeewolde die een bijstandsuitkering of financiële bijdrage ontvangen, een tegemoetkoming in de energiekosten voor een huishouden.
Wat is er gebeurd?Als gemeenten staan we er voor dat iedereen krijgt waar hij/zij recht op heeft. Er ging echter in 158 gevallen helaas iets mis. Meerdere inwoners per huishouden kregen de tegemoetkoming uitbetaald
Per ongeluk heeft een aantal mensen die op één adres wonen en één huishouden vormen (gehuwden, inwonenden of in een instelling) ieder een brief van ons gekregen. Dat was niet de bedoeling, omdat de tegemoetkoming daardoor dubbel is uitbetaald. We vinden het vervelend dat het misging.
Direct contact met betreffende inwoners
De betreffende inwoners zijn vanaf woensdag 13 april direct door ons gebeld met excuses en uitleg. De mensen die we spraken reageerden overwegend begripvol en stelden het telefonisch contact op prijs. Vaak hadden ze zelf al geconstateerd dat het niet klopte. De inwoners gaven aan de onterecht ontvangen toeslag terug te storten. Iedereen die het betreft ontvangt hierover van ons een brief. Als terugbetaling tot problemen leidt, zoeken we daarvoor, samen met de betrokkene, naar een passende oplossing.