Door Harry Schipper – Hoewel de meeste dassen in het verkeer om het leven komen, komt er tóch geen dassentunnel onder de Horster Zoomweg.
Deze verkeersremmende voorzieningen worden – hoewel ze op grondgebied van de gemeente Ermelo komen – betaald door de gemeente Harderwijk, zo hebben B en W deze week besloten. Ermelo en Harderwijk sluiten hierover binnenkort een overeenkomst af.Om de beschermde diersoort meer overlevingskans te bieden komen er in plaats daarvan twee wegversmallingen met drempels en hagen in de Horloseweg en een optische drempel in de Horster Zoomweg
De verkeersmaatregelen vormen het voorlopige sluitstuk van het zogeheten ‘uitvoeringsprogramma verbetering leefgebied das in Groene Zoom’. In en om de Groene Zoom wonen, leven en foerageren een paar dassenfamilies. Om vanuit hun burchten in de Groene Zoom bij de weilanden te komen waar ze hun voedsel vinden, moesten de dassen tot dusver de Horloseweg of de Horster Zoomweg oversteken.
Omdat die oversteek met enige regelmaat leidde tot dodelijke verkeersslachtoffers, werd bedacht om voor de dieren een dassentunnel onder de Horster Zoomweg aan te leggen. De tunnel werd ook genoemd in het vorig jaar al vastgestelde uitvoeringsprogramma. Maar bij de uitwerking van dat programma bleek dat zo’n tunnel daar technisch niet mogelijk is. Als reden daarvoor worden genoemd de aanwezige kabels en leidingen die daar in de berm liggen. Bovendien maken de hoge waterstanden in de winter de aanleg technisch niet mogelijk.
In plaats van de tunnel komen er nu dus verkeersvoorzieningen, die door B en W worden gezien als ‘een redelijk alternatief’. Met de gemeente Ermelo, op wiens grondgebied ze komen, is overeenstemming bereikt over de aanleg, kosten en het beheer van de maatregelen. Voor het uitvoeringsprogramma, om de dassenpopulatie te beschermen, had de Harderwijkse gemeenteraad al eerder geld beschikbaar gesteld. Dat geld wordt nu dus ingezet om op grondgebied van Ermelo verkeersvoorzieningen te treffen. Harderwijk betaalt niet alleen de kosten van de aanleg, maar neemt ook nog eens het beheer en onderhoud over de eerste tien jaar voor haar rekening. Daarna moet Ermelo het doen.
Daarvoor ontvangt Ermelo een eenmalige bijdrage van vijfduizend euro, zo staat vermeld in de overeenkomst tussen beide gemeenten.
Met de aanleg van de verkeersvoorzieningen wordt vlak voor of anders vlak na deze zomer een begin gemaakt. De direct aanwonenden, de Stichting DOEH en buurtvereniging Horst en Telgt zijn al op de hoogte gebracht van de werkzaamheden.