Met deze week: Hulp bij financiën en administratie, paspoortpiek in Nederland en de aangevraagde en verleende vergunningen.
Op donderdag 7 december kwamen verschillende professionals uit het Sociaal Domein van Ermelo bij elkaar tijdens het Sociaal Congres. Partners, hulpverleners, verenigingen en organisaties die meewerken aan het versterken van de sociale basis van Ermelo. Het congres stond in het teken van de nieuwe nota Sociaal Domein. De hoofdboodschap? In de gemeente Ermelo kun je meedoen en helpen we elkaar.Samen voor Ermelo - Professionals vinden elkaar tijdens Sociaal Congres
Iets doen voor een ander
Alle aanwezigen ondertekenden digitaal de belofte: ik doe iets voor een ander. Eén van hen is wethouder Sociaal Domein, Sarath Hamstra: “Fantastisch om te zien hoeveel mensen in ons dorp zich actief inzetten voor een ander. Het congres heeft vrijwilligers en professionals uit alle hoeken samengebracht. Op die manier kunnen we elkaar leren kennen en van elkaar leren. Zo bouwen we aan een warm netwerk, waardoor we een ander nog beter kunnen helpen”.
Het begint bij een goed netwerk
Hoe zorgen we ervoor dat iedereen op een eigen manier kan meedoen in onze gemeente? Dat is een van de vragen die we tijdens het congres stelden. De basis ligt vaak bij een krachtig netwerk van mensen om je heen. Ook voor hulpverleners, verenigingen en (partner)organisaties is zo’n netwerk een belangrijke basis. Daar is tijdens het Sociaal Congres een mooie start mee gemaakt.
Spreekuur burgemeesterAgenda
De burgemeester houdt twee keer per maand spreekuur op woensdagochtend. Het volgende spreekuur is op woensdag 20 december van 10.30 tot 11.30 uur. Wilt u de burgemeester spreken? Maak dan een afspraak vóór maandag 12.00 uur via 0341 56 73 92 of [email protected]. We plannen dan een afspraak van tien minuten voor u in.
Commissie omgevingskwaliteit
De Commissie Omgevingskwaliteit vergadert op maandag 18 december. De vergadering is in het Huis van Ermelo, zaal Telgt, van 09.30 tot 12.30 uur. Wilt u bij deze vergadering aanwezig zijn? Neem dan contact op met de gemeente via 0341 56 73 21. De agendapunten staan vanaf vrijdag 15 december op www.ermelo.nl/omgevingskwaliteit.
Vraag nieuwe reisdocumenten op tijd aan Tien jaar geleden, in 2014, ging de geldigheidsduur van paspoorten voor volwassenen van vijf naar tien jaar. Het gevolg daarvan is vanaf begin 2024 te merken. Heel veel mensen moeten dan hun paspoort of identiteitskaart vernieuwen. Wilt u in de kerstvakantie of voorjaarsvakantie reizen? Dan is het verstandig om ruim op tijd (online) een afspraak te maken om uw reisdocument te vernieuwen.Paspoortpiek in Nederland
Plan op tijd een afspraak
Omdat inwoners zelf bepalen wanneer ze hun paspoort vernieuwen, is de precieze piek lastig te voorspellen. De meeste mensen maken pas een afspraak voor een nieuw paspoort kort voordat ze op vakantie gaan. U kunt uw paspoort eerder vernieuwen dan vlak voor de verloopdatum. Zo voorkomt u dat u het niet op tijd ontvangt. Maak een afspraak via www.ermelo.nl/afspraak.
Er is een langere levertijd voor reisdocumenten
Niet alleen bij de gemeentehuizen zorgt de paspoortpiek voor drukte. De organisatie die de reisdocumenten maakt, krijgt ook te maken met grote drukte. Het is vooraf niet te voorspellen, maar het zou kunnen zorgen voor langere levertijden van de reisdocumenten.
Iedereen heeft wel eens vragen over geld, administratie of toeslagen. Bij het Steunpunt Financiën werken vrijwilligers van Humanitas, Schuldhulpmaatje Ermelo en Welzijn Ermelo samen om u te helpen. Er staan computers en telefoons voor directe hulp. Als het nodig is, krijgt u ondersteuning bij het voeren van een telefoongesprek of het mailen naar een instantie.Hulp bij financiën en administratie
Heeft u moeite met het aanvragen van toeslagen of regelingen?
Het Steunpunt Financiën helpt u met het invullen van formulieren en het aanvragen van toeslagen en/of kwijtscheldingen. Ook kunt u er terecht voor hulp bij het lezen van moeilijk te begrijpen brieven. Bijvoorbeeld van uitkerende instanties of de Belastingdienst.
Aanvraag evenementenvergunningAlgemene bekendmakingen
- Aanvraag evenement Goud en opnieuw op 30 december 2023 bij Café de Molenaer, Stationsstraat 13, van 17.00 tot 23.00 uur. Bij deze aanvraag is er ook een geluidsontheffing verstrekt en een ontheffing voor het verstrekken van zwak-lcoholhoudende drank
BestemmingsplannenBouwen en omgeving
- Haspel 99-129: ontwerpbestemmingsplan ter inzage
- Smutslaan 70: het verwijderen van asbest uit een woning
- Jhr. Dr. C.J. Sandbergweg 43: het verwijderen van asbest en slopen van twee schuurtjes
- Slagsteeg 33: het renoveren van een melkstal en mestopslag
- Telgter-Engweg 42: het wijzigen naar bedrijf
- Speulderveld 33: het verbouwen van een kapschuur naar B&B schuur en het aanpassen van de functie voor de theetuin
- Herdershof 32: het bouwen van een atelier naast de woning
- Schoolpad 32: het bouwen van een carport
- Harderwijkerweg ongenummerd (nabij nummer 32): het bouwen van een woning en het kappen van een beuk
- Horloseweg 15: het renoveren van de woning
- Telgterweg 315a: het bouwen van een veldschuur
- Putterweg (nabij nummer 220): het verplaatsen van een toeristischrecreatief welkomstbord
(uitgebreide procedure)
- Keulenkamp 24: het brandveilig gebruiken van een (nieuwbouw)school
- Witwatersrand 29 -75 (oneven), Retiefstraat 25-71 (oneven), Retiefstraat 26-72 (even), Retiefstraat 110-144 (even): het isoleren van de kap van de woningen
- Looweg 12-2: het vergroten van de woning
- Dirk Staalweg 76: het plaatsen van een dakkapel aan de achterzijde
- Roerdompstraat 19: het wijzigen van de voorzijde van de garage
- Steynlaan 39: het bouwen van een carport/veranda
- Stationsstraat 24: het afwijken van het bestemmingsplan voor het realiseren van een bezorg- en afhaallocatie
- Patrijzenhof 14: het plaatsen van een woonwagen
- Patrijzenhof 5: het plaatsen van een woonwagen
- De Beek 125: het legaliseren van diverse bouwwerken te weten vlaggenmasten, banners, reclame objecten, paddocks, een fietsenstalling, een tribune, het hekwerk rondom het hoofdterrein
- Oranjepark 2: het kappen van 5 bomen (1 boom verleend en 4 bomen geweigerd)
omgevingsvergunning
- Oude Nijkerkerweg 73: het realiseren van een Bed & Breakfast
- Garderenseweg 55: het bouwen van een bijgebouw
- Morieljelaan 19: het realiseren van een tijdelijke voorziening ten behoeve van opslag
Toekennen nummerOverig
- het toekennen van nummer Oude Telgterweg 261-1
- Programma ‘Transformatiebeleid recreatieterreinen buitengebied’ is vastgesteld
- toekennen straatnamen voormalig recreatieterrein Oud Duyn te Horst