Door Harry Schipper – Meerinzicht gaat voortaan trager uitbetalen als het gaat om nieuwe regelingen, zoals de eenmalige energietoeslag.
Dat antwoorden burgemeester en wethouders kort gezegd op schriftelijke vragen van de PvdA-fractie, nadat bleek dat vele tientallen Harderwijkse huishoudens ten onrechte de eenmalige energietoeslag hadden ontvangen. Die huishoudens moesten het geldbedrag van achthonderd euro dat ze op hun rekening zagen gestort, weer terugbetalen.De uitvoeringsinstantie voor de gemeenten Harderwijk, Ermelo en Zeewolde neemt meer tijd om er op tijd bij te zijn als er weer eens iets fout gaat
In totaal ontvingen eind april 1047 personen een brief over de toekenning van de energietoeslag. B en W schrijven nu dat er ‘een filter was weggevallen voor degenen die er op grond van de regeling geen recht op hadden’. Uiteindelijk bleek het te gaan om 102 Harderwijkers die de brief ten onrechte hadden ontvangen. Zes van hen bleken te verblijven in een inrichting, dertig kregen een brief terwijl hun partner ook al de energietoeslag had ontvangen en 66 personen kregen achthonderd euro overgemaakt terwijl ze inwonend waren en dus geen recht hadden op de toeslag.
Meerinzicht heeft al die mensen - voor zover ze hun telefoonnummer hadden doorgegeven - meteen gebeld om uitleg te geven over de brief en dat ze het geld terug moesten storten. Veertien van hen bleken naderhand tóch wel in aanmerking te komen voor het eenmalige geldbedrag. Een aantal heeft het geld inmiddels terugbetaald. Anderen hebben aan Meerinzicht om een betalingsregeling gevraagd omdat ze het geld meteen hebben gebruikt en het hele bedrag lastig ineens kunnen ophoesten. De medewerkers van Meerinzicht zoeken een passende oplossing voor die mensen die in de problemen dreigen te komen als het gaat om terugbetaling, aldus B en W.
Op de vraag van de PvdA-fractie hoe het kan dat de fout is gemaakt, antwoorden B en W dat er voor nieuwe taken die Meerinzicht krijgt, zoals het uitvoeren van de energietoeslag of het toekennen van leefgeld aan Oekraïense vluchtelingen, telkens een nieuw werkproces moet worden ingericht. Zulke nieuwe processen vereisen vaak veel handmatig werk en daarbij zijn of worden fouten gemaakt. Als een soort excuus wordt aangevoerd dat de nieuwe taken die door het Rijk bij gemeenten worden neergelegd en dus leiden tot nieuwe werkprocessen allemaal gedaan moeten worden naast de normale werkzaamheden die de medewerkers van Meerinzicht moeten uitvoeren. “Dit legt extra druk en doet een groot beroep op de capaciteit, kwaliteit en kennis van de medewerkers”, voeren B en W aan.
Om die reden willen en mogen de medewerkers van Meerinzicht in het vervolg meer tijd nemen om nieuwe regelingen ‘honderd procent goed uit te voeren, in één keer goed’. “Een wat vertraagde, maar goede dienstverlening is hier uiteindelijk beter dan een snelle dienstverlening met herstelacties”, aldus B en W. Concreet betekent dit dat uitbetalingen van nieuwe regelingen voortaan niet direct na het versturen van een brief wordt uitgevoerd. “Door dit later te doen, kan er beter geacteerd worden op signalen van klanten mocht er toch een fout in zitten, zonder dat de klant al geld gestort heeft gekregen en terugbetalen moeilijk wordt.”