Het Coronavirus treft ons allemaal. Ook wij ontkomen niet aan het nemen van diverse maatregelen. OrangeTalent volgt hierin de richtlijnen van het RIVM.
Laten we voorop stellen dat er is altijd iets mogelijk is! We hebben wat tips en zaken om rekening mee te houden voor je op een rij gezet.De gezondheid en veiligheid van onze medewerkers hebben de hoogste prioriteit. Daarbij zijn we ons ervan bewust dat ICT en digitale middelen van cruciaal belang zijn voor bedrijfsprocessen.
Wat zijn zaken die je zelf kunt doen en waar kun je aan denken?
Informatievoorziening
-
De website is een ideaal middel om klanten, opdrachtgevers en relaties te informeren over de maatregelen die je treft.
Vertel bijvoorbeeld ook hoe je ervoor zorgt dat de dienstverlening zo optimaal mogelijk blijft.
Thuiswerken
Thuiswerken kan een nieuwe ervaring zijn. Afspraken worden gecanceld of uitgesteld. Hoe zorg je ervoor dat je wel beschikbaar blijft en dat je veilig blijft werken?
-
Er zijn legio mogelijkheden om digitaal te communiceren. Wil je met teams overleggen? Denk dan eens aan Microsoft Teams of Skype.
Let op: het opslaan van privacy gevoelige informatie op de harde schijf is niet verstandig. Zoek een veilig alternatief.
Wees extra alert op pishing, mails, links in apps en andere ongewenste post. Er is een verhoogde activiteit op dit gebied.
Alle tips voor thuiswerken zijn te lezen op de site van het Nationaal Cyber Security Centrum.
Heb je een webshop?
-
PostNL en andere postorderbedrijven blijven alle dienstverleningen volop doorzetten. Dat is goed nieuws.
Blijf klanten adequaat en structureel informeren.
Denk na over manieren om online gevonden te worden (ook als je geen webshop hebt). De maatregelen zorgen voor een verschuiving, steeds minder mensen gaan de winkelstraten in.
Kijk naar wat er wel kan. Als afhalen van eten bijvoorbeeld niet meer mag, welke manier is er dan te vinden?
Wat kun je verder doen?
Het wegvallen van werkzaamheden of routines kan veel stress opleveren. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar:
-
Neem de tijd om een kritisch te kijken naar de koers van je onderneming of organisatie. Calamiteiten als deze leggen vaak de pijnpunten (hard) bloot.
Trek de voorraadkast eens open en inventariseer welke zaken je echt gebruikt of dat er wellicht betere oplossingen te vinden zijn.
Ga eens zitten voor de Social Media-, content- of marketingstrategie waar je nooit aan toe kwam.
Neem tijd voor dat toffe idee waar je al maanden mee loopt.
Misschien is dit voor jou het moment om diensten of producten online te gaan verkopen. Wij doen graag met je mee!
Welke acties neem je als manager in deze tijden van crisis?