De coronacrisis zal ook in het nieuwe jaar voor velen van ons voor een zeer moeilijke periode in ons leven zorgen. Mensen worden ernstig ziek en kunnen overlijden. Daarnaast is er de lockdown, waardoor sommige mensen hun baan verliezen.
Sinds de uitbraak van corona zijn er door het hele land hartverwarmende initiatieven waarbij Nederlanders er voor elkaar zijn. Hiermee moeten we vooral doorgaan.En de dingen die het leven mooi maken gaan niet door, denk aan verjaardagen en andere bijeenkomsten. We hopen met z’n allen dat de lockdown en het vaccin ons dit jaar op termijn de nodige verlichting geven
Vorig jaar is een landelijke campagne gestart waarin we als Nederlanders ‘aandacht voor elkaar’ hebben. Ook Ermelo deed hieraan mee en wij geven hieraan een vervolg in 2021. In de komende weken publiceren wij nieuwe mini-portretten van Ermeloërs, die vertellen wat hen heeft geraakt in deze tijd van corona.
““Half december had ik even de hoop dat we open mochten blijven. Immers, we verkopen bij Expert ook noodzakelijke goederen zoals wasmachines, tv’s en drogers. Toch werd er geen uitzondering gemaakt. Ik sta achter de lockdown. Absoluut. Maar het moment van sluiten was wel een trieste gebeurtenis. We zaten vlak voor Kerst, onze winkel was recent verbouwd en een etaleur had net onze winkel aangekleed. Als ondernemer steek je daar best wat geld in. Toen de winkel dichtging zag ik die versieringen hangen… Ja, dat was wel even slikken. Kerst is altijd druk. Mensen zijn vrij en hebben de tijd om iets uit te zoeken. Dat is goed voor onze omzet, maar het geeft ook gezelligheid. Nu was die sfeer compleet anders.”Deze week het verhaal van winkelier Fred Deen
“Dat gevoel van teleurstelling druk ik niet meteen weg. Die emoties horen erbij. Maar we gaan niet bij de pakken neerzitten. Ik dacht direct: hoe gaan we de periode overbruggen? We hadden nog allerlei bestellingen staan en lopende zaken af te handelen. Dus daar zijn we mee begonnen. Letterlijk: spullen in de auto zetten en bezorgen. Via onze webshop Expert.nl kan de verkoop doorgaan. Het is niet helemaal stilgevallen. Gelukkig niet.”
“Maar niet alles lukt. Wie een audioinstallatie of tv koopt, wil eerst even luisteren en kijken. Dat gaat niet. Maar online bestellen doe je ook niet. We hopen dat de consument ons straks weer weet te vinden voor dat uitgebreide advies. Via een Whatsapp-nummer kunnen klanten nu al vragen stellen. Veel mensen mailen en bellen ook naar de winkel. Daar hebben de bezetting op aangepast. Op rustige momenten geven collega’s elkaar voorlichting over artikelen. Een stukje training waar je anders niet zo snel aan toe komt. We werken zoveel als mogelijk in ploegen.”
“Spullen afhalen kan niet, maar klanten mogen wel iets inleveren ter reparatie. Een stofzuiger bijvoorbeeld. Bezorgen aan huis doen we gratis. Ja, zelfs als het een paar stofzuigerzakken zijn. Elke bestelling is er een. We weten dat deze periode ons geld kost, maar we willen dat plezierige contact met klanten houden. De winkelsluiting kan uiteraard niet eindeloos voortduren. Alle kosten gaan door. Maar ik ken genoeg mensen die corona hebben gehad; ik weet waarvoor ik het doe.”
(Foto gemeente Ermelo)