De coronacrisis zal ook in het nieuwe jaar voor velen van ons voor een zeer moeilijke periode in ons leven zorgen. Mensen worden ernstig ziek en kunnen overlijden.
We hopen met z’n allen dat de lockdown en het vaccin ons dit jaar op termijn de nodige verlichting geven.Daarnaast is er de lockdown, waardoor sommige mensen hun baan verliezen. En de dingen die het leven mooi maken gaan niet door, denk aan verjaardagen en andere bijeenkomsten
Sinds de uitbraak van corona zijn er door het hele land hartverwarmende initiatieven waarbij Nederlanders er voor elkaar zijn. Hiermee moeten we vooral doorgaan.
Vorig jaar is een landelijke campagne gestart waarin we als Nederlanders ‘aandacht voor elkaar’ hebben. Ook Ermelo deed hieraan mee en wij geven hieraan een vervolg in 2021. In de komende weken publiceren wij nieuwe mini-portretten van Ermeloërs, die vertellen wat hen heeft geraakt in deze tijd van corona.
“Ja, hoe gaat het nu… Je wilt als leerkracht in deze tijd niets liever dan je eigen klas zien. Dat kan nu even niet en dat blijft een gemis. We werken met Microsoft Teams en dat programma biedt gelukkig veel mogelijkheden. Op digitaal gebied heb ik het nodige bijgeleerd. Maar ik geef les aan groep acht van de Margrietschool en ik mis ’t gewone contact enorm. Wie je ook spreekt, iedereen herkent dat. Het online lesgeven loopt best goed, maar niet één ouder of kind staat erbij te juichen. Echt leuk wordt het niet. Je doet het omdat er geen andere mogelijkheid is.”Deze week het verhaal van Jack van Santen, leerkracht van groep 8 van de Margrietschool
“Vorig jaar maart stapten we binnen een paar dagen over op digitaal onderwijs. Dat was een behoorlijke omschakeling, maar die ervaring komt nu goed van pas. Via Teams hebben alle leerkrachten minimaal een keer per dag contact met een kind. Op school vangen we ook leerlingen op. Vandaag waren dat er dertig. Daar zitten kinderen bij van ouders met vitale beroepen, maar ook leerlingen die het thuis niet zo gemakkelijk georganiseerd krijgen. Ik vind het fijn dat we dat voor hen kunnen betekenen. We hebben ook extra laptops en iPads als er thuis onvoldoende apparaten zijn. Je moet dat met elkaar regelen.”
“Ouders vinden het zwaar om onderwijs en werk te combineren. Ik snap dat heel goed. Ook mij kost het extra inspanning.Ik zit vaak om half acht in mijn werkkamer. Dan zet ik de laptops klaar voor de online les. Formeel ben ik tot 16 uur bereikbaar voor kinderen en ouders, maar dikwijls gaat die computer pas om 19.30 uur uit. Als ik dan een berichtenpingeltje hoor, denk ik: toch even kijken, anders stapelt het werk zich op.”
“We maken momenteel veel instructievideo’s. Vooral in de onderbouw vraagt het lesgeven veel van ouders en kinderen. In groep acht zijn leerlingen meer zelfstandig en vaardig met de computer. Aan de andere kant kost ‘t mij weer meer energie om die oudere kinderen gemotiveerd te houden. Ik heb ter afwisseling al een fotopuzzeltocht georganiseerd. En ik kies vaker voor een afwijkende opdracht. Dan gaan ze thuis aan de slag met afval en plastic of ze maken een mooie stopmotionvideo. Liefst in groepjes, want dan zien ze elkaar ook weer eens. Ja, iets gezelligs. Dat houdt de sjeu erin.”Jack van Santen - foto gemeente Ermelo