Ermelose gezichten in coronatijd: boekverkoper Elise Walinga

De coronacrisis staat voor veel van ons voor een hele moeilijke periode in ons leven. Er zijn mensen ernstig ziek geworden en overleden. Sommige mensen verliezen hun baan. Diplomauitreikingen, familiebijeenkomsten en andere zaken die het leven mooi maken gaan niet door.

Op hetzelfde moment zijn er sinds de uitbraak van corona door het hele land hartverwarmende initiatieven. Nederlanders zijn er voor elkaar

De regering wil samen stil staan bij de gevolgen van de coronacrisis en is 6 oktober een campagne gestart waarin we als Nederlanders ‘aandacht voor elkaar’ hebben.

Ook Ermelo doet mee aan deze landelijke campagne. Daarom plaatst de gemeente Ermelo mini-portretjes van Ermeloërs die vertellen wat hen heeft geraakt in deze tijd van corona.

Boekverkoper Elise Walinga

“Tijdens de eerste lockdown ging onze winkel twee weken vrijwillig dicht. We merkten daarna dat klanten zich goed aan richtlijnen hielden. Mondkapjes op, anderhalve meter afstand: geen probleem. In heel Ermelo trouwens. Maar ja, de grote steden hè… Geen misverstand: ik onderschrijf het belang van die tweede lockdown. Hoe veiliger, hoe beter. Maar die winkelsluiting kwam afgelopen december wel héél abrupt. En middenin de drukste periode van het jaar. Ja, ’t voelde toch als een verrassing.”

“We hadden na de persconferentie nog één dag om te verkopen. Het werd onze drukste dag ooit, met zelfs een rij voor de winkel. Na die laatste dag zijn we als een dolle gaan communiceren dat we ‘ongewoon open blijven’. We hebben bij de gemeente en de VVV gevraagd om huis-aan-huis flyers te bezorgen om te laten weten dat veel winkels gewoon thuisbezorgen. Want de overheidscampagne rept vooral over de winkelsluiting. Hoe vaak ik niet heb gehoord: o, we kunnen dus wél bij jullie kopen?”

“We hebben uiteraard de webshop, maar klanten bellen ook. We bezorgen aan huis en indien gewenst pakken we het in als cadeau. Gewone transacties kosten nu zes, zeven keer zoveel tijd. Maar ’t is even niet anders. Zo houden we wel contact met klanten en dat geeft veel energie. Op afstand een praatje maken of gewoon een keer de tranen laten lopen: je beurt elkaar weer op. Het is veel appen, mailen, bellen. Zeker in het begin was het chaos troef. Gelukkig heeft ons personeel álle zeilen bijgezet. Goed, het blijft aanpoten, maar we ervaren het als gezellige drukte.”

“Deze maand zitten we op 45 procent van de normale omzet. Het trekt iets aan, mede door de landelijke campagne om boekwinkels te steunen. Ja: koop lokaal! En niet vanwege die arme ondernemers. Doe het vooral voor jezelf. Met het voortbestaan van een gezellige winkelstraat houd je de héle leefomgeving aangenaam. Weinig mensen lijken te beseffen hoe het een met het ander samenhangt. Bovendien is lokaal inkopen sneller dan online. Hopelijk maakt deze periode ons daarvan bewust. Dan heeft het tóch nog iets opgeleverd...”

Elise Waling Ermelo fotograaf Sara Bosch
(Elise Walinga - fotograaf Sara Bosch)