Door Harry Schipper – Het Ermelose gemeentebestuur denkt met een nieuw, alternatief inrichtingsplan voor de Markt, getiteld Markt 2.0, éindelijk een oplossing te hebben gevonden waarmee alle betrokken partijen tevreden zijn.
De gemeente is die 360 parkeerplaatsen overeengekomen met bedrijven als de Action en Plus, die hun uitbreidingsplannen alleen willen doorvoeren als er genoeg parkeerruimte is voor hun klanten. De oude tekeningen voor de herinrichting van de Markt moesten telkens over, omdat er óf te weinig parkeerplaatsen waren ingetekend, óf omdat er teveel mooie grote bomen moesten verdwijnen. Ook verwees de raad een plan met een parkeergarage aan de Chevallierlaan naar de prullenbak.Het nieuwe, definitieve schetsontwerp voor de Markt is een oud plan mét een (parkeer)uitbreiding aan de noordwestkant van het gemeentehuis, waarmee het afgesproken minimumaantal van 360 parkeerplaatsen wordt gehaald
Bj het opstellen van het laatste schetsontwerp is er een BEA opgesteld: een bomen effect rapportage waarbij voor elke boom is gekeken of ze behouden kunnen worden, of eventueel verplaatst kunnen worden. Als ze gekapt moeten worden, worden ze in elk geval gecompenseerd, bij voorkeur op en rond de Markt. B en W hopen zo goed tegemoet te komen aan de moties die de raad hierover heeft aangenomen. Zo heeft de ‘Amaliaboom’ inmiddels al een andere plek gekregen en blijven ook de herinneringsbeuken in het nieuwe plan overeind. Ook de houtwal blijft gespaard.
Het nieuwe groenplan zal volgens B en W de aantrekkelijkheid van de Markt vergroten, ‘waardoor het meer als verblijfplaats wordt ervaren dan als parkeerterrein’. De bomen en hagen zorgen bovendien voor wateropname en helpen bij het beperken van hittestress. Een ondergronds krattensysteem moet ervoor zorgen dat er geen grote regenplassen blijven staan, wanneer het regenwater eenmaal is afgekoppeld van de riolering.
Om aan het gewenste aantal parkeerplekken te kunnen voldoen is een tijdelijke parkeerplek gedacht aan de noordwestkant van het gemeentehuis. Hier komt tijdens de bouwwerkzaamheden aan de Aldi, ook een tijdelijke vestiging van de supermarkt. Of de tijdelijke parkeerplekken daadwerkelijk worden gerealiseerd, wil het gemeentebestuur laten afhangen van de behoefte eraan. Om de parkeerdruk tijdens de werkzaamheden onder controle te krijgen, stellen B en W voor om in elk geval de maximale parkeerduur in de blauwe zone met een half uur te verlagen naar maximaal anderhalf uur. Als dat goed gevalt, kan zelfs worden overwogen om die anderhalf uur definitief te maken, suggereren B en W.
B en W zijn van plan om inwoners, ondernemers, huisartsenpost en woningcorporatie Uwoon middels informatiebijeenkomsten en nieuwsbrieven te betrekken bij de definitieve plannen. Het plan, waarvoor eerder al 3,4 miljoen euro opzij is gelegd, wordt nog ter inzage gelegd, zodat belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen. En de raad tenslotte, krijgt over de voortgang en mogelijke knelpunten nog een informatiebrief, zo beloven B en W.
(Foto gemeente Ermelo)