Als het gaat om de aanpassing van de spoorkruisingen in Ermelo, zijn veiligheid en realiteitszin de belangrijkste criteria, vindt de VVD fractie.
Een expertteam heeft samen met ProRail een onderzoek verricht om voorstellen te doen ter verbetering van de spoorkruisingen in Ermelo. Aanleiding was de lange dichtligtijden van de spoorovergangen met het oogmerk een betere doorstroming van wegverkeer te realiseren.“Stop met het uitwerken van megalomane maatregelen, die financieel onhaalbaar zijn. Blijf realistisch en werk alleen maatregelen uit die de veiligheid verhogen,” stelt VVD fractievertegenwoordiger Piet Woltman
Inmiddels zijn de dichtligtijden van de spoorkruisingen teruggebracht naar gemiddeld 10 minuten per uur met een maximum van 12 minuten. Dat valt binnen de richtlijnen van ProRail. Dit betekent ook dat er geen Rijksbijdrage beschikbaar is vanuit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen. Elke aanpassing zal de gemeente Ermelo zelf moeten financieren.
In het onderzoek zijn 12 mogelijke aanpassingen voorgesteld, inbegrepen de verdiepte ligging van het spoor. Kostenplaatje € 250 tot € 840 miljoen, afhankelijk van de lengte. Voor een tunnel lopen de kosten op tot € 14 miljoen, onteigeningen van woningen en de sloop van het huidige station niet meegerekend. Kortom, volstrekt onrealistische opties, volgens de VVD. Werk die dan ook niet uit.
Met het oog op veiligheid is een realistische optie om de overweg bij het station voor snel verkeer te sluiten. Ook de aansluiting van de Dokter van Dalelaan op de Horsterweg kan veiliger. Verleg deze van het spoor af en sluit deze aan op een rotonde in de Horsterweg ter hoogte van de Wilhelminalaan. Dit zijn haalbare maatregelen die primair de veiligheid dienen.
En mocht het treinverkeer in de toekomst sterk gaan toenemen, dan is op termijn een tunnel met gescheiden fietspaden in de Horsterweg te overwegen. Er blijven dus 3 opties van 12 over. “Werk die dan uit en ga geen energie, tijd en geld steken in onrealistische opties,” stelt Piet Woltman namens de VVD fractie.