U leest het goed! Er bestond en bestaat, wie zal het zeggen, weliswaar met een andere naam, een schip dat de naam ‘Ermelo’ heeft gedragen.
Jan Garritsen is de initiatiefnemer van deze website en heeft de grootste zorg besteed aan het schrijven van bijzondere verhalen uit de geschiedenis van Ermelo.Dit verhaal over het landgoed oud Groevenbeek komt van de website Ermelo Look Around.
U leest het goed! Er bestond en bestaat, wie zal het zeggen, weliswaar met een andere naam, een schip dat de naam ‘Ermelo’ heeft gedragen. In 1927 is bij de werf ‘Roorda’ in Sliedrecht een passagiersschip van stapel gelopen voor de ‘Holland-Veluwe lijn’ die de naam ‘Uddelermeer’ droeg en als ‘pakketboot’ de dienst tussen Amsterdam en Harderwijk onderhield.
Dit tweede schip, naast de raderboot ‘Stad Harderwijk’, kon ook als vrachtschip dienst doen en had een dieselmotor, terwijl een zeil kon worden gevoerd om brandstof te besparen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog, na inbeslagname door de bezetters, werd het gebruikt als Duits ‘gepantserd’ troepentransportschip op het IJsselmeer.
Na de oorlog werd het schip opnieuw omgebouwd tot passagiersschip en ‘omgedoopt’. Zij ging verder onder de naam ‘Ermelo’ en heeft jarenlang duizenden rondvaarten gemaakt langs de Zuiderzeewerken en de aanleg van de nieuwe polders. In 1968 volgde opnieuw een naamsverandering, het motorschip ‘Veluwe’.
De drooglegging van de polders in het IJsselmeer betekende ook het einde van de lijndienst Harderwijk-Amsterdam en werden er vanuit Harderwijk slechts dagtochtjes gehouden. In 2006 werd het schip aan een Rotterdamse maatschappij verkocht en heette vanaf toen ‘Zuiderzee’.